Allmänt

Have you seen the ko-ko

Hej hej
En kväll ringde min telefon. Det var min lilla söta granne i det blåa huset. Söta Ursula som är från Tyskland.
Ivrigt frågade hon bara:
 
-Annika, have you ever seen the ko-ko ....
 
Vi är båda lika förtjusta i djur och natur, så jag svarade bara kort:
 
-I´m coming ...
 
Så högg jag min kamera och tassade över in till henne.
Och där satt den i hennes ekträd. Göken!
 

Alla har vi väl hört göken på somrarna, men alltid är den på ganska stort avstånd och aldrig har jag egentligen sett hur den ser ut.
De senaste dagarna har vi märkt att den suttit runt om vårt hus och vår tomt och kuckilikuat och haft sig. Kanske bor den också här i år. Kanske är det en bortadopterad unge som blivit stor och flygfärdig.
 

Göken är en verkligt spännande fågel tycker jag. Den liknar nästan en liten sparvhök.
Det där att den lägger sitt ägg i andras bo är också en spännande grej tycker jag. Det kan till och med vara så att hanen distraherar fågelparet i det tilltänkta boet så hans hona i smyg kan lägga ditt sitt ägg. När gökungen sedan kläcks och växer så puttar den helt fräckt ut de andra äggen över kanten.
Där finns så mycket spännande att läsa om denna fågel på Wikipedia.
Ursula påstod att när man hör göken på våren så ska man öppna börsen och spotta i den, på så vis kommer man inte att bli utan pengar det kommande året.
 

Kvällens citat:
 
Jag gillar tanken på alla underbara
djur som finns,
även när jag inte alltid kan se dem.
 
Ha en mysig kväll
Kram Annika
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Oj jag har hört göken jättemycket i vår men spottade inte i min portmonä. Hur skall det gå? 😀

Svar: Oj oj ... Ja i år har vi haft göken här mycket. Ja jag har också missat att spotta i börsen. Vi får suga på tummen tillsammans i vinter. Kram kram.
Annika Olsson

#2 - - Anonym:

Glömde tala om vem jag är. Kram från Osterlene

Svar: Kram Osterlene!!
Annika Olsson

#3 - - Adela:

Din blogg är så härlig Annika!
Lika härlig som du är, man blir glad här inne!
I sommar åker jag till skåne, tänk vad kul det vore med en fika :)

Kram
Adela

Svar: Tusen tack!! Jaaaa, en fika med dig jättegärna. Bara hojta till när du är så kan vi väl föröska ses. Kram kram.
Annika Olsson