Allmänt

En välkommen liten krabat

Hej hej
De senaste åren har jag inte sett till så många nyckelpigor här hemma i Gyllebo.
Nästan inga alls faktiskt.
 

För bara några år sedan hade jag rabatterna fyllda av dem.
Det var det där året då jag skickade in en bild till SVT och vann en fin t-shirt för en omtyckt bild på just en nyckelpiga.
Egentligen inte så svårt att lyckas fånga en nyckelpiga - de springer inte särskilt fort ...
Men ibland lyckas man få det där lilla extra i ett foto. Det är nästan som om jag kan känna det precis när jag trycker av, att den här bilden blir nog bra.
 
 

-en sunn så ja harromdan osse, sa Stefan lite halvt ointresserat när jag ivrigt berättade om den lilla pigan jag sett.
 
Min Stefan är egentligen mer intresserad av större djur... och helst ska de ha horn med många taggar på...
 
Åhhh, tänk om det blir ett nytt nyckelpigår igen.
Och om det nu har synts två stycken här i Gyllebo, så kanske de blir fler framöver.
För nyckelpigor är synnerligen bra mot alla bladlöss som envisas med att trivas på mina rosor. Nyckelpigorna har nämligen löss som sin delikatess. Finurligt av naturen eller hur. Allt hör ihop i en enda rundgång. Allt utom människan då kanske.
 

Det är mycket som jag av oförklarliga anledningar instinktivt vet hur det skulle smaka om jag åt av det. Och nyckelpiga är en sådan sak. Om jag blundar så kan jag precis förnimma den äckligt beska smaken på tungan.
Förmodligen är det från barndomen.
Jag minns särkskilt en dag då vi var på stranden i Vitemölla. En soligt vacker dag, som fullständigt förmörkades av just nyckelpigor. De invaderade oss i miljontals. När jag försökte äta min medhavda smörgås så var de där överallt. Kanske är det från den gången jag fick min erfarenhet. Vi fick i alla fall packa ihop och fara hem igen, för de jäklarna var direkt aggressiva och bet oss också överallt där de kom åt.
 
Kanske vet alla människor hur en nyckelpiga smakar, men det är ju inte direkt någonting man diskuterar sinsemellan.
 

Kvällens citat:
 
Det ligger i människans rätta natur att lära från misstag,
inte från exempel.
 
Ha nu en härlig kväll och njut av den otroliga sommar vi fått det här året.
Kram Annika
 
p.s det är väl då märkligt hur den där kryckan kan vara med på precis alla foto nuförtiden ....
 
 
 
 
#1 - - Inredning och guldkanter:

Ja det verkar vara nyckelpigeår, vi såg massor på stranden idag, som satt på oss och lite varstans:) fina bilder du tagit! Kram Pernilla

Svar: Tusen tack! Åhh ja kanske blir det ett sånt där riktigt nyckelpigår. Jag minns att det var några somrar när jag var barn som det var olidligt många. Kram på dig Pernilla.
Annika Olsson