Allmänt

En smak av sommar.

Finns det något som smakar mer sommar än flädersaft?
För mig är det den i särklass godaste drycken som finns att släcka törsten med en varm sommardag.
 
 
En dag blev vi så himla sugna på det, så det var bara för oss att cykla iväg för att plocka fläder.
 
-välj nu inte den giftiga sorten, var det någon som påpekade.
 
Det hade jag aldrig tänkt på förut... Google fick rädda min okunskap... för inte hade jag en aning om vad som skilde ätlig mot den giftiga sorten. Jag visste ju knappt att vissa sorter var giftiga.
Det visade sig att den vanligaste häromkring, är den ätliga.
Blomställningen ska vara platt upptill, så man ska kunna ställa blommorna upp och ner på ett bord utan att de då trillar omkull.
 

Utrustade med lång sax, korg att plocka i och en krycka för Stefan att luta sig mot så fick vi ganska fort ihop till en första sats flädersaft.
 

Inspirerad av min moster och min kusin blev det en flädersaft med jordgubbar i. För att maxa sommarsmaken liksom .
Tre liter jordgubbar gick det åt. Två liter till saften och en liter till att stoppa i munnen, under tiden som jag rensade fläder, skivade citroner och snoppade gubbar.
 
 
 
Sedan ska den där röran stå där och gona till sig i fem dygn.
Fast jag kan lova, nu är jag där och gluttar under folien allt som oftast och doften som sprider sig är ljuvlig!
 
 

Vilken är er bästa sommarsmak?
 
Kvällens citat:
 
Vi är som fjärilar
som flaxar omkring för en dag
och tror att det är för evigt.
 
Njut av livet så mycket det går.
Stöd er på en krycka om det behövs, men njut av de liv som ni har just nu!
Med ett glas flädersaft, som smakar som en dryck direkt från himmelriket, så är livet så gott att leva.
Kram Annika
 
 
 
#1 - - Eva Lång:

Sååå gott med flädersaft! Vi har inte så mycket fläder här däremot har jag massor av rabarber och brukar göra en riktigt god rabarberdricka.

Svar: Men åhhh rabarbersaft! Det gjorde alltid flickornas farmor. Så friskt och gott. Kram.
Annika Olsson