Allmänt

Vad äter ni i värmen?

Hejsan
Det här med mat är inte så lätt när det är så här varmt och hungern inte riktigt är sig lik.
Suget efter varm mat är inte lika stort som vanligt.
 
 
Nästan hela sommaren har vi tillagat den mesta av vår mat ute på grillen på vårt tralldäck. Men nu är det slut med det för ett tag framöver.
 
Totalt eldningsförbud råder sedan ett dygn tillbaka och det innefattar även den egna tomten.
Hoppas alla förstått det nu!
 
Men hörrni, man kan fixa god och smakrik mat ändå.
 
Till frukost blev det för mig lite kall pannkaka från dagen före, en knäckis med egna tomater och ett glas äppelmust från en lokal producent.
 
 
Av min gulliga granne fick jag en hel skål krusbär. Och det var jag väldigt glad för, eftersom min egen kruksbärsbuske redan var totalt plundrad från vartenda litet bär. Det är hunden Johnny som i vanlig ordning ätit upp vartenda litet krusbär.
Så till lunch fick det bli kokt krusbärskräm med mjölk. Alltså, det är ju bara så himla gott!!
 

Till kvällsmat blev det nyfångade skrubbor, mandelpotatis och grönsaker från mina egna vintunnor.
Det var min söte fiskarsvåger från Kivik som satt fiskegarn och fått en jättefångst med både skrubba och spätta.
Jag älskar plattfisk och särskilt flundror, eller skrubbor då som vi kallar dem för.
Och potatisen som jag skördade veckan efter midsommar var såklart inte mandelpotatis som min fine Lise mycket riktigt noterade. Mandelpotatisen är ju klar först nu, och den smakar ljuvligt.
 
 

Trots att grillen för ett tag är undanställd, så kan man laga mycket god sommarmat ändå.
För äta bör man, annars dör man.
Och bäst smakar egenodlat, egenplockat och egenfångat.
 
Kvällens citat:
 
Tydligen är det en ny grej här
på kontoret att sätta namn på maten
i kylen.
I dag åt jag en tonfisksallad
som hette Håkan.
 
Njut och må gott.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
#1 - - gerd hansson:

Jag åt skrubba i förra veckan. Det är himmelskt gott.
Krusbärskräm som är is kall är oxå gott.Viss tär det svårt att äta när det är så varmt.KRAM KRAM.

#2 - - gerd hansson:

Jag åt skrubba i förra veckan. Det är himmelskt gott.
Krusbärskräm som är is kall är oxå gott.Viss tär det svårt att äta när det är så varmt.KRAM KRAM.

Svar: Ja jag älskar skrubba. De har inte alla de ben i sidorna som en spätta har, och så har de mer kött tycker jag. Mums. Kram på dig och ta det lugnt i värmen. Tids nog får vi kallt igen.
Annika Olsson