Allmänt

Rör inte vår Änglamark!

Hej.
Efter snart tjugo år är det dags igen.
Dags att kämpa för vårt vackra Österlen och för den gruvdrift som återigen hotar vårt underbara landskap.
 
 
Jag minns hur många människor slöt samman då för 19 år sedan. Jag minns att det hölls en stödgala på Christinehofs slott  mot gruvdriften på Österlen. Jag stod i inträdet några timmar den där dagen.
Allt det där minns jag tydligt, men sedan blev det liksom tyst och allt föll i glömska när det inte blev någon grävning av. 
 
Men nu är det plötsligt dags igen. Som ett bryskt uppvaknande stod det plötsligt klart att Bergsstaten med bergsmästaren i spetsen, redan har gett klartecken åt ett nystartat brittiskt företag att göra provtagningar på två ställen här på vårt Österlen. Bara en lite bit från Gyllebo.
 
Återigen ryckte vår handlingskraftige greve ut och sammankallade i förra veckan till ett protestmöte på Christinehofs slott.
 

I Sverige har vi en minerallag som tycks vara uråldrig. Ärende i denna lag handläggs av bergsstaten och beslutas av bergsmästaren.
Alltså, redan här tycker jag det hörs som rena 1600-talet.
 
Det land och den mark som du står som lagfaren ägare till, den marken kan bergsstaten helt enkelt ta beslut om att någon annan har rätt att gräva upp.
 
Det området som idag är hotat av det här "gruvintresset" är en ganska stor del av vårt vackra Österlen.
Och redan nu har två ställen fått tillåtelse till att göra provtagningar efter grundämnet vanadin.
(Här illustrerat av Ninni Ahlsell.)
 
 
Till förra veckans protestmöte kom en brokig skara människor.
Förutom greven själv, var det politiker, nunnor, markägare, journalister och såklart sådana som jag själv, enkla människor med ett stort hjärta för mitt Österlen.
Alla med samma intresse, att värna om vår underbara plats på jorden.
En plats där vi är beroende av jordbruk, skogsbruk, turism ... inte av att engelsmän kommer hit och gräver upp alltsammans.
 

För första gången det här valåret kunde jag höra en samling politiker från vänstern till högern, där precis alla var överens i en fråga. Det här måste stoppas!
Varför lagen inte gjordes om då för 19 år sedan, det kunde förstås ingen av dem förklara, även om de alla tycktes vara överens om att så skulle ha gjorts. Men gjort är gjort, om än i gyllene byxa - heter det ju....
 

Som jag förstod det så finns inte mycket mer att göra än att gå samman till protest. Eniga och så många människor som möjligt.
 
-kanske krävs det precis som för tjugo år sedan, lite civil olydnad, sa Calle. En timmerbil som fått bensinstopp mitt ute i skogen. Ett stort lass stock som "oturligt" nog vält omkull lite "olämpligt".
-civil olydnad, fortsatte vår underbara greve, jag är i alla fall inte rädd för att göra det igen!
 
Jag älskar verkligen vår Calle, för de orden. För att han stolt och fast tänker fortsätta kämpa för vårt underbara landskap.
Sagolandet och himlajorden där vi har våra rötter och vårt levebröd!
Och kanske är det vårt enda hopp - lite civil olydnad, att stå i vägen, kedja fast sig vid en grävskopa.
Räkna med mig också - civil olydnad det har jag nog fallenhet för det känner jag i hela kroppen.
 
 
På facebook finns en nystartad sida i kampen mot gruvorna på Österlen.
Den hittar ni här. Gå gärna in och stöd vårt Österlen!
 
(Eventuella faktafel i texten ovan är mina, bara mina.)
 
Efter en givande kväll vid "mitt" älskade slott åkte jag och Stefan hem till mitt underbara Gyllebo där ett gäng hundar väntade.
 
 
Dagens citat:
 
Det bästa sättet att förutsäga framtiden
det är att skapa den.
 
Ha det bra alla kära ni.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
#1 - - Hanna Karlsson:

Gruvor på Österlen låter verkligen helt galet. Hoppas på att era protester hjälper.

Svar: Ja visst gör det. Det hoppas jag med. En stor kram till dig.
Annika Olsson

#2 - - Anonym:

Redan anmält oss. Har vänner som också var där!👍

Svar: Härligt!
Annika Olsson