Allmänt

Den stora grisfesten i skogen.

Hejsan.
En kväll i veckan var jag ute med en vän i skogen. Det var precis vid den där tiden då det snart skulle börja skymma. Den där timmen innan solen skulle gå ner.
Det är då som alla djuren vaknar till liv och skogen lever upp.
När vi haft de här heta dagarna, så ligger alla vilda djur i skuggan och sover på dagen och kommer smygande fram i skymningen.
 
Två vackra kronhjortar strövade över det torra gräset och för en stund stannade de upp och kikade på oss.
Vi stod en stund och tittade innan vi smög vidare.
Jag älskar att möta djuren i deras rätta miljö.
 

Plötsligt prasslade det till i skogsbrynet och även "familjen gris" kom ut. Det var mamma vildsvin med sina hungriga ungar.
 

De två kronhjortshonorna hade nog också hört grisfamiljen för de stannade också upp och lyssnade  och spejade.
 

-det var ju kul att få träffa på en liten familj vildsvin tänkte jag, när de fick vittring på oss och vände åter mot den skyddande skogen.
 
Ja, då visste jag inte att jag snart skulle få se hela släkten "Nöff" på en stor grisfest i skogen ....
 
 
När vi vandrade vidare stötte vi på några små vackra dovhjortar. De är så söta med sina viftande svansar och spejande öron, tycker jag. Ett litet tag fick vi äran att njuta av dem, innan de också vände sin söta bakdel mot oss och försvann in i skogen.
 

Det var när solen nästan precis gått ner och jag tänkt slå ifrån min kamera, då det ändå var för mörkt för fotografering. Det var då det grymtade till inne bland träden.
Alltså, vi hade hamnat på skogens störsts grisfest!!
För där i skogsgläntan var där grisar i alla de åldrar och storlekar. Säkert ett hundratal i en stor härlig grisfest.
 
 
Ja här var inte bara en familj vildsvin, nej här var precis hela släkten samlad. Och ifrån skogsbrynet anslöt det bara fler och fler grisar hela tiden. Magiskt.
 
 
Att vandra i skogen bland alla vilda djur har aldrig skrämt mig. Jag har aldrig någonsin varit rädd.
Men jag är uppvuxen i ett vildsvinshägn och jag har tusen barndomsminnen av just sådana här djur. Såklart med största respekt och försiktighet.
Inte sedan jag var liten har jag sett så här många grisar på en och samma gång. Skillnaden var bara att då var de i ett hägn.
 
 
En helt underbar kväll i skogen.
 
Dagens citat:
 
Folk lever som om livet vore ett genrep,
men det här är ju den enda föreställningen.
 
Den här kvällen gav skogen mig en fantastisk föreställning som jag är så tacksam av att ha fått uppleva.,
Ha det fint och njut av just er föreställning.
 
Kram Annika
 
 
 
#1 - - Anonym:

Var såg du alla grisar? Här i Gyllebo? Torun

Svar: Nej, de här grisarna hör hemma i skogen mellan Vitaby och Eljaröd. Däremot såg jag en liten vildsvinsfamilj här på Slottsvägen för en dryg månad sedan, så nog har vi grisar här i Gyllebo också.
Annika Olsson