Allmänt

Guldkant på vardagen

Hejsan.
Så här mitt i januari kan man välja på att deppa ihop fullständigt av gråväder, trötthet och pessimism ... eller så kan man passa på att sätta guldkant på vardagen. Valet är bara mitt eget.
Jag väljer att förgylla så mycket det bara går. Jag frossar i växter och blommor lite extra under den här mörka tiden, för att få må bra ...
... eller ja ... så säger jag i alla fall till min käre make. För sanningen är ju att jag ständigt och jämt under precis hela året, har ursäkter för att investera i växter och blomster. 
 

Någon måste ju köpa av de där tulpanerna, som står så lockande i sina överfulla plasthinkar i de flesta affärerna nu vid den här tiden på året. Man kan liksom inte motstå.
Mest gillar jag de färgglada tulpanerna i regnbågens alla färger. Allt från pastellfärger till klara rena färger. Och så älskar jag de vita ... Jag älskar ju faktiskt precis alla tulpaner, oavsett färg.
 

Något annat som jag gärna köper vid den här tiden på året, det är vårlökar.
Asså, hur ljuvligt är det inte att ha en härlig kruka på köksbänken med pärlhyacinter, krokus och narcisser.
Det där att köpa lökar känns lite som ett bra köp, tycker jag. När lökarna blommat klart där på min köksbänk så sparar jag dem ute i orangeriet för att sedan sticka ner dem i rabatten till våren. Där kan de sedan blomma på för glatta livet, år efter år.
Att frossa i vårlökar nu i januari är ju nästan en riktigt bra affär när jag tänker efter. Det är ju nästan som en lönande pengainvestering.
 
 
Så känns det så mycket lättare att stå där i köket och röra i grytorna och gör långkok, när man har något vackert att vila ögonen på ...
 
 
Ett bra sätt att förgylla den här mörka tiden på, är att plocka fram lite barnasinne och busa till saker en smula.
Tre personer som alltid har bus på gång är mina tre döttrar. När jag har tråkigt, eller behöver piggas upp så brukar jag skicka iväg en liten film till någon av dem och vips får jag en rolig kommentar tillbaka. Oavsett var i världen de är så kan de konsten att alltid pigga upp sin mamma.
 

Summering:
För att sätta guldkant på tillvaron:
1. plocka fram ert barnasinne.
2. köp massor av blommor.
 
Dagens citat:
 
Människor vi upplever som
väldigt positiva har också negativa
tankar.
De har bara valt att inte låta
dem kontrollera deras liv.
 
Ha en fin dag idag, gör något glyttigt (=barnsligt)
och köp en blomma till någon ni tycker om.
 
Kram på er
Annika
 
 
 
#1 - - Yvonne i Järrestad:

För oss blir det romantisk utflykt, som maken brukar kalla det. Ikea, Bauhaus, Biltema... 😊 Sedan ska vi besöka min bonusson och hans sambo i Lund. De ska bjuda på fika!
Det blir nog några buntar tulpaner också!
Må så gott och trevlig helg!
Kram fr Yvonne

Svar: haha ... så härligt med romantisk utflykt!! Jag önskar dig en härlig dag med familjen. Kram.
Annika Olsson

#2 - - Maria:

En guldkant av blommor är det bästa med kombon av sitt barnasinne, yes agree!!! :))

Svar: Ja härligt e vad det är. Ha en fin dag och kram.
Annika Olsson

#3 - - Jennie:

Så fint med blommor, ha det så bra.

Svar: Ja blommor är ljuvligt. Ha en fin dag och kram.
Annika Olsson