Allmänt

Gräddstuvade makaroner med kanel och en liten nötväcka.

Hejsan
Varenda dag när jag skriver mitt blogginlägg så tänker jag ofta att nu tar det nog snart stopp i mitt hjärnkontor. Nu tar nog alla orden strax slut ...
Men så poppar det ändå upp en massa nytt, och nästa dag rinner ett nytt inlägg ut ur mina fingrar som vanligt.
 
Den här dagen poppade ett roligt minne upp. Ett minne om när jag tvingades äta kanel på mina makaroner.
Men mer om det lite senare i inlägget. Först tänkte jag visa er den lilla söta nötväckan som kommer varje dag till vårt fågelbord.
Den är så himla gullig när den kilar upp och ner för trädstammarna.
Visste ni föresten att den är Blekinges landskapsfågel?
 
 

En dag när jag var ute och gick runt sjön som vanligt, så hade det skett ett dödsfall på Sjörödsvägen.
En stackars ekorre hade kommit till olycka och låg stendöd på grusvägen. Åhhh vad jag blev illa till mods. Ekorrar är lite speciella för mig. Mitt hjärta klappar allt lite extra för just dem.
Försiktigt la jag in den lilla kroppen en bit in i skogen för att den inte skulle sarjas av bilar och trafik.
Livet tar och livet ger - så är det bara.
 
 
Tillbaka till det här med mina gräddstuvade makaroner.
När mina barn var små åt vi ofta mat som gick fort att tillaga efter skola och arbete. En maträtt det ofta lagades hemma hos oss på den tiden var falukorv och gräddstuvade makaroner. Gott och mättande.
Det finns några saker jag är särskilt förtjust i. Till exempel kapris, som jag skrev om här. En annan sak som jag är synnerligen förtjust i är muskotnöt. Asså, det är så himla smaskigt på just stuvningar.
Jag kan än idag höra mina flickors kiknande skratt den där gången jag tog fel kryddburk och i tron att det var just muskotnöt öste kanel över hela min portion med makaroner. Jag kan säga att det var inte alls särskilt gott.
Men ett roligt minne blev det, och numera kollar jag alltid två gånger innan jag öser på med muskotnöt.
 

Om man nu tycker att korv och makaroner inte är någon särskilt lyxig eller fin anrättning, så kan jag visa vad min dotter i Canada äter.
I jämförelse med hennes stulna nudlar i en hundmatskål så framstår ju vår kvällsmat som rena lyxen måste jag säga. Jag funderar på om de verkligen har det sådär knapert, de där amerikanska veterinärerna, eller det bara handlar om tidsbrist ...
 

Dagens citat:
 
Vissa saker är lättare sagt
än gjort. Men blir det
aldrig sagt blir det heller
aldrig gjort.
 
Ni vet väl om att sannolikheten för att ett mål ska bli uppfyllt ökar om man skriver ner det på ett papper.
Ta fram en bok och skriv ner lite härligt önskade mål. Det är tydligen så att när det väl står där, svart på vitt, så ökar chansen att komma just dit.
 
Ha en fin dag och kram.
Annika
 
 
 
#1 - - Villa Ryttarängen:

Hej! Jag hittade hit via Katarina. Kul med en för mig ny blogg att läsa. Jag gillar också fåglar och ekorrar, just nötväcka som är en rolig fågel. Visste inte att det var Blekinges landskapsfågel. Sedan var det stuvade makaroner, det är nog det enda jag inte tycker om att äta. Min Pappa brukar skoja med mig och bjuda ner mig på just det. Fniss! Ha en bra dag. Kram Pia

Svar: Åhhh så kul, då är du kanske en av tjejerna som jag får träffa i pingst ... Nåväl, vi har nog alla de där maträtterna som vi inte riktigt kan lära oss gilla. Jag är inte så förtjust i spenat eller rotmos. Ha en fin dag, så kikar jag in till dig lite senare. Kram Annika
Annika Olsson

#2 - - Anonym:

Hej, min gamle barndomskompis. Hoppas allt är bra. Lyckades trilla in på din blogg och tycker du skriver så trevligt lättsamt. Tack för trevlig läsning Annika

Svar: Oj vad nyfiken jag blev nu då!! Även om jag har mina aningar .. men inte helt exakt ... Nåväl välkommen hit till min blogg närhelst du känner för det. En stor kram från mig.
Annika Olsson

#3 - - margarethavilhelmsson:

Makaroner och falukorv är inte så dumt, går snabbt och är gott. Något som vi lagade mycket när barnen var små. Det gillade dom.

Svar: Ja det är en helt ok vardagsrätt, och barn brukar tycka om det. Ha en fin dag. Kram.
Annika Olsson

#4 - - Ida:

Åh vilken söt fågel! Stackars ekorre :-( Älskar ekorrar, de är så fina :-) Jag åt ofta stuvade makaroner med falukorv som barn, såå gott men inte med kanel i ;-)

Svar: Haha, nej inte kanel - det var inte gott. Jag önskar dig en fin dag. Kram.
Annika Olsson