Allmänt

Familjen är samlad ... på snapchat

Hej hej
Ikväll är vi alla lite tröttare än vanligt. Men så kan det ju faktiskt vara somliga dagar.
Till och med vår lilla bushund Lykke är tröttare än vanligt den här kvällen.
 
 
Jag brukar alltid köpa en extra liten julskinka veckan före jul som jag lägger i frysen. Den har jag nu tagit upp och kokt i ugnen. Den ska jag laga lite goda saker av hade jag tänkt. Man kan tillexempel göra väldigt goda soppor av den.
Vi får se vad det blir, men något nyttigt och välsmakande lär det bli. Gott luktar det här
 
 
Igår var det flera som skrev till mig och undrade över receptet på mina chilibiffar. Nu gör jag dem alltid sådär på måfå. Jag brukar välja blandfärs för jag vill inte ha dem så himla torra. Dessutom älskar jag lök, så en finhackad gul lök åker också med i min smet. Sedan formar jag dem som små söta järpar, då är de lätta att skiva till de smarriga kvällsmackorna dagen efter.... ja, om det nu blir några biffar över.
 
Grundreceptet är detta:
600 g nötfärs
2 msk röd currypasta. Liten burk som brukar stå bland tacosakerna i affären.
1 ägg (jag tar alltid 2 stycken)
1 tsk salt
1 dl vatten (det brukar jag aldrig ha i)
i min smet åker det i en liten nypa socker och pyttelite vitpeppar också.
och såklart smör att steka i.
 
Serveras med klyftpotatis, tzatziki och en god sallad..
 
 
Jag brukar roa mig med att kolla vad min familj hittar på med.
En app som är både bra och skrämmande är ju snapchat. Där kan man se precis var sina vänner befinner sig just för stunden.
Man kan för en stund få visionen om att vi alla är någorlunda samlade igen ...  i alla fall på samma planet!
 
Här tillexempel är jag och Stefan hemma i Gyllebo...
 
 
Intill oss sitter Amanda i Tomelilla. Kanske laddar hon för ett pass på sitt jobb...
 
 
Ett stenkast härifrån finns Andrea, hon har kanske jobbat natt och sover sin skönhetssömn ...
 

Lite till höger om oss finns Emmy. Hon jobbar troligtvis för allt vad hon är värd där i Australien ...
 
 
Skönt när vi alla är på samma ställe - jorden!!

Visst är det galet som utvecklingen gått framåt.
Förr skickade man flaskpost och brevduvor ... jag tänker ibland på var all it-teknik ska sluta ...
 
Kvällens citat:
 
Det finns inget mer värdefullt
på den här planeten än sinnesfrid.
 
Ha en vilsam kväll.
Kram Annika