Allmänt

Vinter i Gyllebo och en persikopaj.

Hejsan
Ännu håller vintern i sig, och jag tycker att det är ganska bra faktiskt. Det kan lika bra vara rejäl vinter nu när det är tänkt att det ska vara snö och kallt. Förhoppningsvis så dör det lite skadeinsekter och snigelägg på kuppen och det är ju bara gynnsamt för min trädgård.
 
Nu när jag varit förkyld så slog mitt diskbråck också till med ett nytt färskt utbrott. Det gav mig ett rejält problem med ischiasnerven. Den här gången i det andra benet. Min filosofi är att trotsa smärtan och vara i rörelse så mycket det går.
Så det fick bli ett varv runt sjön som vanligt.
 
 
Det var så vackert den här morgonen. Sjön var täckt med ett lager av is.
Förmodligen ganska så tjock, eftersom jag såg människor som både åkte skridskor och pimplade fisk. Jag själv är ganska nojjig av mig när det gäller naturisar. En rädsla jag ärvt från min mamma och min mormor.
 

Vid badplatsen hade man fällt ett av de stora träden. Kanske hade det vuxit sig för stort, eller så var det av någon annan anledning man tagit ner det. Det blir nog bara bra. Ljust och fint.
Några utländska män var i full fart med att försöka fånga lite fisk. Överallt hade de borrat små hål i isen.
 

Inne i skogen var det så fint. Slottet såg ut att ligga där och huttra i den tidiga morgonen. Isen och snön gjorde landskapet så vemodigt vackert.
 

Min lilla hund Molly är en liten smart och lat hund. Hon brukar bara gå halva rundan själv, sedan stannar hon tvärt, då vill hon sitta i sin sköna ryggsäck och mysa av rundan därifrån. Kanske kände hon på sig att jag hade det lite jobbigt med ryggen just den här dagen. Hon knatade tappert på hela vägen.
Eller kanske var det bara för att hon löper och då vill vara lättillgänglig ifall någon lämplig herre dyker upp ... förmodligen var det sistnämnda.
 
 
Inspirerad av Marie Mandelmann gjorde jag en saftig persikopaj.
Jag googlade fram ett recept på nätet som blev riktigt gott. Det hette "den godaste pajen" och det var ICAs recept på en fruktpaj. Med lite extra hallon blev det en god syrlig brytning mot allt det söta.
Vad vore livet utan riktigt "goa kagor" lite då och då? (det är skånska och betyder goda kakor)
 
 
Dagens citat:
 
Den väg du har framför dig
är viktigare än den du lämnar
bakom dig.
 
Tänk, för varje vinterdag som går är vi en dag närmare våren. Och våren är bäst när man har den såhär lite i "vänten" tycker jag. När den sedan väl är här så går tiden så försvinnande fort.
 
Ha en fin dag och kram.
Annika