Allmänt

Pepparskörd och nakna bad.

Hejsan.
Den här sommaren kommer jag nog mest att komma ihåg alla nakna bad och allt vattnande av plantor med slokande "näradödensymptom" på grund av torkan.
Det är verkligen en annorlunda sommar vi fått uppleva och aldrig förr har jag väl njutit så mycket av vår pool som i år.
 
 
Varje kväll har jag burit runt med vatten i min trädgård. Mina plantor i orangeriet har börjat ge skörd och den första chilipepparn är bärgad.
En liten burk med sting blev det. Att ha till höstens tacomiddagar.
 
 
Den där chilipepparn kom att ge mig "glädje" en hel lång natt också...
Trots att jag tillredde den tidigt en sval morgon och tvättade händerna minst hundra gånger hela dagen, så brand det som eld i ögonen när jag tog ut mina kontaktlinser vid sängdags på kvällen. Fy sjutton för chilipeppar i ögonen ... och på läpparna .... och i näsan ... och ... ja på andra ställen ....!
 
 

Betydligt mildare är den underbara rosépepparn som växer så det knakar.
Det ena trädet har jag låtit växa lite "vind för våg", medan det andra är nerklippt i ett försök att skapa en vacker liten boll på stam. Hur nu det kommer att bli, det får jag se med tiden, för jag har aldrig gjort det förut.
Lite stolt är jag att de båda kommer från en vanlig kryddburk från ICA.
 
 
Lite tomater skördar jag också varenda dag. Inga mängder, men några små delikata tomater blir det till lunchen, och deras smak går inte att jämföra med de man köper i affären. Så ljuvligt goda.
 
 
Dagens citat:
 
Lämna gårdagen bakom dig,
lär dig av den, men låt
den inte förstöra denna dagen.
 
Jag har lärt mig att inte skörda och tillreda chili utan handskar. Åtminsone inte om man har linser som ska ut på kvällen.
 
Ha en fin dag och kram på er alla.
Annika