Allmänt

Mina solrosor.

Hejsan.
 
Hur gick det då med min solrosodling?
De där svårflörtade solrosfröna som jag beställde på nätet, de som knappt ville gro, och som sedan mest såg ut som livlösa maskar. De där som jag ett tag funderade på att helt enkelt bara hacka ner i min grönsallad och äta upp.
Hur gick det med dem?
 

När jag fick hem de där fröpåsarna på posten så hade jag ganska många frön och höga förväntningar. Det såg ut som om jag skulle få goda chanser att skapa mig en egen liten solrosskog här hemma i min trädgård.
Men av någon anledning ville bara hälften av mina frön gro.
 

Trots att jag spjälade upp de långa sladdriga plantorna med pinnar, så dog de en efter en. Till sist hade jag knappt ett tiotal solrosor kvar att plantera ut i min trädgård.
Till och med då dog de, fast de såg ut att vara livsdugliga och hade antydan till blomknopp längst upp.
 

Men skam den som ger sig.
Hela sommaren fortsatte jag ändå ömt att sköta om och vårda de plantor som det fortfarande var liv i.
Och för ett tag sedan började den första knoppen att slå ut.
 

Och kolla nu!
Nu får jag min belöning. Underbart vackra röda solrosor kikar ner på mig från sina höga stjälkar.
 
 

Ja, jag kan knappt förstå att de här höga gigantiska blommorna har jag själv drivit fram från små, små frön.
Man ska aldrig ge upp.
 
Dagens citat:
 
Det finns de som ser på saker precis som
de är och frågar "varför".
Så finns det de som drömmer om saker
som aldrig hänt och frågar sig "varför inte".
 
Ha en underbar dag
Kram Annika