Allmänt

Höstkänsla i trädgården

Hejsan.
Oj vad det har blommat hemma hos mig i år. Egentligen är det bra konstigt, när hela sommaren har varit som en enda snustorr öken. Hos oss har det varit bevattningsförbud nästan hela säsongen.
De regler som då gällt  är att ingenting får bevattnas med slang, bara med vattenkanna.
 
-man kan ju ha slangen inge i kannan når man farr runt å vannar, sa Stefan, när han skulle hjälpa mig med bevattningen av alla mina krukor.
-ja så slipper man å lua fram å tibaga å hämta vann i itt kör. Man blir ju trett i skonkana au å renna po di vised å så slidor di po gresed....
 
 
 

Såklart har jag varit laglydig och inte trotsat bevattningsförbudet. De perenna blommorna som jag har i mina rabatter de har fått klara sig bäst det kunnat. En del har då mest bara torkat ihop, medan andra sett ut att älska det torra vädret.
Aldrig förr har min frilandshibiskus blommat så frikostigt som i år.
 
 
Min stora vita klematis, som växer mitt i tralldäcket, har varit översållad av vita gudomligt vackra blommor, och var den får sitt vatten ifrån det vet jag inte riktigt.
 

I fjor när Stefan var så dålig och låg på sjukhuset, fick han en underbar blomma av våra söta grannar. Det var en krukväxt med mörkröda blad och ljuvligt blodröda blommor. Nu har jag glömt bort namnet på den fina växten, men jag har i alla fall lyckats få den att övervintra i orangeriet. Och det får min gode make vara nöjd med.
 

Av min syster fick jag lite olika små plantor som hon förkultiverat. Jag har haft en skönt blandning av blommor i krukor både här och där. Bland annat sommarmalva, zinnia och luktärtor. Så härligt med alla underbara färger.
 
 
Så är det då de där änglarna...
Änglatrumpeterna som Stefan fått av vår söta granne. De tycks inte alls trivas med min omvårdnad. Trots att jag frikostigt ger dem både vatten och rikligt med näring, så ser plantorna fruktansvärt lidande ut. Hade det inte varit för att grannens änglatrumpeter är stora som små sparbanksekar och blommar så de skymmer nästan hela deras hus, så hade jag trott att det var Gylleboluften de är missbelåtna med.
Men jag har liv i dem, och några enstacka blommor har det blivit trots allt.
 

 
Dagens citat:
 
Ångra aldrig en dag i ditt liv.
Bra dagar ger dig lycka.
Dåliga dagar ger dig erfarenhet.
De värsta dagarna ger dig läxor.
Och de bästa dagarna ger dig minnen. 
 
Vi fick ju regn till slut. Även om det lär behövas rejäla regndagar för att naturens vätskebalans ska återställas.
Ha det gott och kram från mig.
Annika