Allmänt

Det vackraste av Österlen.

Hejsan
Jag älskar verkligen vår underbara natur här på Österlen. Här finns liksom lite av allting.
Här finns havet med sina vita sandstränder och det otroliga ljuset. Här finns skogen som är så vacker så det gör ont. Här finns hedar och ängar. Och de små underbara fiskesamhällen...
 
I fjor vandrade jag och mina döttrar en del av etapperna på Österlenleden.
I år har jag inte kunnat få med mig en enda kotte som vandringssällskap. Men det gör inget. Naturen är ju egentligen det enda sällskapet jag behöver.
Naturligtvis valde jag min favoritsträcka. Den mellan Kivik och Brösarp.
 
 
 

I ett behagligt lunk vandrade jag på under den gassande solen.
I Haväng stannade jag och fikade lite, innan jag fortsatte min stilla och tysta vandring.
Till sist nådde jag min hembyggd Brösarp. Där slog jag mig ner vid mamma Ingrids grav för att invänta min privatchaufför Stefan.
 
Vill ni kika på fler bilder från den här etappen av Österlenleden så finns det ett inlägg här.
 
 
På kvällen passade det sedan bra att fylla på energiförrådet.
Ett fantastiskt ställe att käka pizza på är Gårdens Café och Vedugn i Simrishamn. Så himla gott.
Och så himla mycket turister.
 

Eftersom där var fullt på innergården så fick vi sitta och blicka ut över Apotekarns underbara blomstersortiment.
Och såklart kunde jag inte motstå att köpa en av de ljuvliga frilandshibiskusarna de sålde där. En ljusblå variant som jag tyckte skulle passa förträffligt i närheten av den ljust röda som jag redan har i min trädgård.
 
 
Vi njöt av den underbara kvällen, vi njöt av de goda pizzorna och av den fantastiska personalen.
När Stefan sedan betalt och vi skulle gå vidare, undrade vår servitör lite blygt om vi varit där förut eftersom han tyckte sig känna igen oss.
 
-nää, svarade Stefan lite eftertänksamt.
- men ja har vadd harr och satt opp ditta, fortsatte han och knackade lite på glasväggen där vi satt.
-å pizzaugnen harr har vi åsse bytt forr nårra vickor sin...
 
Sådär är det ofta när Stefan är klädd i andra kläder än sina vanliga byggarkläder. Ingen känner riktigt igen honom.
 
 
Dagens citat:
 
En meningsfull tystnad är
alltid bättre än meningslösa
ord.
 
Ha en riktigt fin dag och en stor kram från mig.
Annika
 
 
 
 
 
 
#1 - - Villa Ryttarängen:

Härliga bilder från vackra Österlen. Nu var det två år sedan jag var där, verkligen på tok för längesedan. Min farbror Hans Krondahl bodde där på slutet i Brösarp, han avled ju nyligen. Kraaaam Pia

Svar: Åhhh, jag får beklaga Pia. Vi har så många vackra platser i vårt underbara land. Det gäller att njuta lite där man för stunden är. En stor kram.
Annika Olsson