Allmänt

Blåregnets andra andning och en persikopaj.

Hejsan.
Hemma hos mig har mitt blåregn satt igång med en andra blomning såhär på sensommaren.
Den blommar inte alls lika riklig som i våras, men såklart blir jag förtjust över de underbart vackra blå blommorna.
 

Ännu är det varma, sköna dagar som gör att vi kan hänga där ute i sofforna på tralldäcket.
Där i vår lilla hörna är oftast varmt och skönt, så jag passar på en liten stund varje dag att ligga där i en soffa och speja upp bland molnen.
 

På mitt persikoträd har det blivit flera stycken små söta persikor i år.
Även om de frukter som växt på de nedersta grenarna för länge sedan blivit stulna av hunden Johnny, så blev där gott om frukt till en gudomligt god paj åt oss tvåbenta.
Med egna persikor och äpplen från Vik blev det så himmelskt gott.
 

Inspirerad av ett recept av "Leila bakar" så stekte jag äppelkyfter och persikobitar i lite smör och socker. Över det la jag sedan ett täcke av en jättegod smuldeg med cocos. Ett recept som kallas för Äppeltantens Smuldeg.
Det blev så gott, och det här serverade jag lite halvljummet med den där tjocka vanlijsåsen med extra grädde som finns på ICA. Mumsfillibabba.
 
 
Och efter ett sådär gott kvällskaffe så passar det utmärkt att avrunda dagen med ett naket kvällsdopp i poolen. Särskilt mysigt är det nu när mörkret faller lite tidigare och de levande ljusen brinner inbjudande inne på soffbordet. Då är det bara att glida in i sin morgonrock igen och krypa ner framför TV:n med fötterna instuckna i ulltofflorna.
 
 

Dagens citat:
 
Vad saven
är för träden
är livslusten för
människan.
 
Minns sommaren som gått med glädje, men ta emot tiden som kommer och omfamna den.
Här och nu är där sinnet mår som bäst.
 
Kram Annika
 
 
 
 
#1 - - Tess:

Wow, vad gott med persikopaj! Vilken lycka att kunna baka på egna frukter :D

Svar: Ja i år blev det ett bra fruktår. Kram
Annika Olsson