Allmänt

Trädgårdsmästare med träben.

Hej.
Det har varit ljuvligt väder här på Österlen. Sådär så det blir fart på allting.
 
Min stackars Stefan har ju inget brosk kvar i sin vrist och väntar otåligt på en steloperation. Hans tillstånd har förvärrats på bara några månader och för att överhuvudtaget kunna gå, så måste han linda på sig en specialsko som han köpt på nätet för dyra pengar. Den gör så att foten hålls på plats utan att vingla omkring. Nu går han här otåligt och väntar på en snabb tid för en steloperation ...
 

Försäkringskassan godkänner inte någon sjukskrivning för detta inte. Enligt hans handläggare så kan han arbeta sittande ... han har varit sjukskriven tillräckligt då när han höll på att dö förra sommaren... 180 dagar är max man får vara sjuk ...
Jag undrar i mitt stilla sinne vem som vill ha hem en hantverkare, betala 580 kronor i timmen för honom, och han bara kan jobba sittande ... Jobbigt om de ska ha takpanel uppsatt....
 
-jasså, det skulle inte gå nähä - då måste du söka nytt arbete på arbetsförmedlingen, blev det svar han fick.
 
Ett uteslutet alternativ för en man som har 8 anställda, fyller 62 år om någon månad och som dessutom kommer att få börja på det nya arbetet med en nyopererad fot!
 

Jag tänker att han skulle kanske själv kunna snickra till ett nytt träben åt sig. Han är rysligt händig och kan det mesta. Att snida gubbar är han ju riktigt bra på, så tårna skulle han nog få till riktigt snyggt på sitt nya träben.
 
Nu går han här och linkar i sakta mak och sprutar lite med högtryckstvätten. För fint vid sin älskade pool det vill han ha trots det onda.
 

Det ska nog gå bra ändå, tillslut. Vi vet ju båda att det kan vara så mycket värre .... som förra sommaren tillexempel...
För att ligga på intensiven och hålla på att dö, är så mycket sämre än att ha ont i foten.
Nu kan vi ändå njuta av livet. Vi kan pausa ofta med lite fika i solen.
 

En kopp kaffe i solskenet med skogen full av vitsippor.
 
Jag sneglar lite på honom där han sitter försjunken i sin telefon. Märkbart smalare igen.
Undrar om han kommer att bli lika sexig med sitt nya träben, funderar jag lite fnissigt.
 
 

Försäkringskassan må vara några skitstövlar, men jag tänker överklaga deras beslut ända tills mina brev står dem upp i halsen. Och är det verkligen sant att någon där på förnedringskassan tjänar extra pengar i sitt eget lönekuvert på att ge sjuka människor avslag på sina sjukskrivningar, så ska denne person åtminstone få jobba skiten ur sig för de pengarna.
 
 
Vi är ett bra team, han och jag, så vi kommer nog överleva även detta.
Jag känner mig starkare i ryggen och kämpar på med trädgården. Tillsammans blir det bra.
 
 
 
Dagens citat:
 
Det är ledsamt med människor
som ställer till det för andra
bara för att de inte får ordning
på sina egna liv.
 
Ha en fin kväll och kram från mig.
Annika
 
 
 
 
#1 - - Yvonne i Järrestad:

Ja, det är för hemskt detta med att sjuka människor inte ska få vara sjuka. Personligen tror jag inte att det är många som bluffar med det. Vem vill vara sjuk? Och hur kan läkarkåren gå med på att hela tiden ifrågasättas av försäkringskassans läkare? Det är mycket märkligt. Den läkare som träffar patienten är väl den som kan uttala sig?

Vilken tur att du har sådant go' i dig och kan stötta Stefan. Go girl, go!

Varm kram!
/Yvonne

#2 - - Anette:

Usch, så motigt ni har det just nu.
Hoppas på god bättring, för er bägge.

Svar:
Annika Olsson

#3 - - Anette:

Usch, så motigt ni har det just nu.
Hoppas på god bättring, för er bägge.

Svar: Tack!! Ja, sådär kan livet vara ibland. Men jag tänker på alla med obotliga, livshotande sjukdomar - och då har vi det så bra, med gott hopp om att allt vänder. En dag i taget! Kram kram.
Annika Olsson