Allmänt

Parasiter och småkryp.

Hej hej
Det var så himla härligt i helgen. Vi här på Österlen fick nog våra första riktigta vårdagar för i år.
Vårblommorna slog ut i mängder och jag kunde se att en massa småkryp också vaknade till liv.
 

Jag fick syn på årets första humla. Tråkigt nog var den stackars humlan alldeles full av parasiter.
Det såg ut ungefär som om den var täckt med en massa små fästingar.
 

Det är nu tidigt på våren som man brukar kunna se det här problemet hos humlorna. Jag har sett det förut.
Jag kunde se hur den här stackars lilla humlan led och hur den försökte klia bort sina inkräktare hela tiden.
 

En annan otäcking som redan dykt upp här är den äckliga fästingen. Det var när vi hade som mest snö här i påskas som jag hittade den blodtörstige otäckingen på hunden Johnny.
Egentligen tycker jag inte att själva djuret är så himla äckligt, inte värre än blodiglar. Det är vetskapen om alla de hemska sjukdomar den sprider som gör att jag inte gillar den.
Alltså är det redan tid att tänka på att skydda sina små hundar mot dessa parasiter.
 
 

Fast våren är allt bra skön även om det medför lite oönskade kryp.
De små baggarna som älskar att krypa runt i mina krokusar gör ju inte en fluga förnär.
 

Kvällens citat:
 
Två enkla råd för ett
lyckligare liv:
1. Nyttja saker;
inte människor.
2. Älskar människor,
inte tvärtom.
 
Ha en fin kväll och kanske är det dags att titta över era husdjurs färstingskydd.
 
Kram Annika