Allmänt

Nyllen, underbara mänskliga anleten.

Hej hej
I helgen var jag och Stefan på besök hos en konstnär och tittade på konstverk som jag i många år har fascinerats av.
Vi var hos Johan Thunell.
Jag bara älskar hans konst. Hans underbara "nyllen" i synnerhet.
 

Hans lilla ateljé ligger på vägen mellan Tunby och Onslunda. Det är den där lilla vägen som går under benämningen Genvägen. 
Jag minns när jag var ung och vi besökte honom. På den tiden var det mest hans roliga höns och grisar som busigt hängde ut från sina lådor, som fängslade mig.
Några sådana konstverk fanns fortfarande kvar såklart.
 
 


Jag och Stefan körde dit ganska tidigt på förmiddagen.
Solen sken från en klarblå himmel.
 

Jag bara älskar Johan Thunells underbara konst. Och då särskilt hans fantastiska "nyllen".
Att studera alla dessa härliga ansikten fick mig att inse hur många olika ansikten det finns i verkligenheten.
Precis som Johan själv uttalat sig, så är varje nylle unikt och varje individ är värd sin egen uppmärksamhet.
Så vackra och fascinerande!!
 

Sedan körde vi vidare genom ett soligt Österlen. Vi passerade Vitaby och Vitemölla för att slutligen hamna vid Kiviks Esperöd.
 
 
Där på det lilla caféet stannade vi och intog dagens lunch. En räksmörgås som verkligen hade det där "lilla extra".
Så god och rikligt med smaskiga räkor på.
 
 
Mätta och belåtna styrde vi kosan mot Gyllebo igen. Jag kände av min bråkande rygg lite extra så det var extra skönt att komma hem igen. Men lite extra glad var jag över den lilla påse jag hade med mig hem....
Tre små nyllen att hänga på min egen vägg.
 
 
 Dagens citat:
 
Be aldrig om ursäkt för:
dina rynkor, dina åsikter,
dina skavanker, ditt förflutna,
dina lår eller dina principer.
Så slappna av och visa
hela världen det fantastiska
med att vara just du.
 
Alla är vi unika personer och det är varje människa rättighet att få vara just unik.
Men samtidigt är det vår skyldighet att komma ihåg det och låta alla andra, våra medmänniskor, få vara precis så som de är.
 
Ha en härlig dag.
Kram Annika
 
 
 
 
En kommentar publicerat i Allmänt, Österlen;
Taggar: Johan Thunell, Kiviks Esperöd, konstrunda, nyllen, påsken2018, Österlen
#1 - - Marie:

Ansiktena är jätteroliga! Jag har varit i Japan och i ett tempel i Kyoto finns 1000 buddhastatyer som alla har olika ansiktsuttryck . Så fascinerande!
Kram

Svar: Åhhh så spännande. Japan verkar vara ett intressant land tycker jag. Förstår att det var en upplevelse. Kram.
Annika Olsson