Allmänt

Ett vårtecken som ger känslan av barndom.

Hejsan.
Nu fullkomligt exploderar naturen.
Det finns ett vårtecken som känns lite extra i hjärtat tycker jag. Det påminner på något vis om min barndom.
Egentligen vet jag inte riktigt varför ...
 

Det är blommorna till det som vi alltid kallat för "Skräppeblad". På riktigt tror jag att den heter Pestskråp och användes förr som en medicinalväxt.
Vid bäckar och åar kan man se stora bestånd av den här växten, med sitt ofantliga bladverk.
 

När den blommat klart kommer de stora bladen som påminner om rabarberblad.
Varför jag får en så härlig känsla av just denna växten, det vet jag inte riktigt. Kanske har jag cyklat omkull i ett dike med just dessa härliga "fulblommor" någon gång i barndomen eller så har jag varit på snusen efter något Valborgsfirande i ungdomen och stått på huvudet över någon grästuva och hamnat med min glada näsa mitt i en blomma ...
Hur som helst så älskar jag när de här växterna tittar upp på våren. Då vet man att det allt är på gång ...
 

Här hemma i trädgården tycks alla djuren också njuta av att våren nu kommit på riktigt och vi kan spendera våra dagar lite mer utomhus.
 

Dagens citat:
 
I min lilla lilla värld
av blommor
finns det plats för alla
och envar.
 
Ha en fin dag och kram på er.
Annika
 
 
#1 - - Sandra:

Åh, jag noterade dessa växter på min promenad igår men kan inte påminna mig att jag har sett dom innan. Men namnet har jag hört talas om ! Skräppa betyder nämligen pung på finlandssvenska (min man är från Finland) :)