Allmänt

Doften av skog, mossa och kantareller.

Hej hej
Alltså det finns inget bättre än att ge sig ut i skogen en tidig morgon.
Och lyckas jag då få med mig två av mina döttrar, ja då är min lycka nästintill total.
Vår tanke var att plocka kilovis med goda svampar den här soliga förmiddagen.
 

Vi packade med oss nybredda smörgåsar med extra lyx som sallad, gurka och annat gott. Vi fyllde en stor termos med rykande het och söt choklad. Såklart fick hunden Johnny också komma med oss ut i skogen denna ljuvliga höstmorgon.
 

Väl ute i skogen knorrade våra magar högt och ljudligt. Det var bara att sparka igång med den goda frukosten vi packat med oss ut.
Och hörrni, det finns ingen bättre krydda än frisk höstig skogsluft. Maten smakar alltid såååå mycket bättre när den äts ute i friska luften.
 

Sedan strövade vi omkring och letade svamp. Med svamp menar jag kantareller, eftersom det är typ den enda sorts svamp jag är helt säker på att jag kan identifiera. Förutom champinjoner då (fast de växer mer i betesmark där det gått hästar och gödslat till trivsam miljö)
 
Amanda var den av oss som tycktes ha de bästa svampögonen för dagen.
 
 
Jag och hunden Johnny hittade inte särskilt mycket kantareller. Inte en enda om jag ska vara ärlig.
Vi ägnade oss mer åt bevakningsövningar.
Johnny som ju är tränad på att observera människor ute i terrängen, markerade duktig var det gick en vandringsled och att det vid ett annat tillfälle var andra svamplockar i närheten.
 
 
Det var helt underbart där i skogen. Jag hittade mängder av annan svamp. Vackra svampar i alla de former och färger ...
Jag hittade röd svamp och grön svamp. Taggig svamp och långsmal svamp. Svamp med vackert mönster och roligt växtsätt. Jag hittade bamsesvampar stora som dassalock ...
Men ingen av dem verkade särskilt god måste jag säga.
 

Annat var det med töserna, de hittade i all fall lite ätlig svampar.
Såklart rensades det mesta ute i skogen, för det har jag fått lära mig att det ska man göra.
 
 
En enda ätbar svamp hittade jag och Johnny. Fast den var så stor så den kunde jag ju nästan bara inte missa. En stor stensopp. Den far full med mask så den fick stanna kvar i skogen, trots att jag var ganska stolt över min fina Karljohan, som den ju också kallas.
 

Finns det något som doftar godare än färska kantareller??
Mmmm ... jag älskar det.
Och det gör nog Amanda också!!
 

Även om vårt svampresultat blev väldigt skralt och fattigt den här soliga dagen, så kände jag mig som en vinnare.
Att få tillbringa en dag i skogen med älskade döttrar och bästa Johnny, är bara bäst!
Egentligen skiter jag i svampen, jag kan köpa billiga champinjoner på ICA, för det tycker jag faktiskt också är väldigt gott.
Tiden med mina nära och kära är det mest värdefulla för mig!
 
 
 
Vi tog vars en kopp varm choklad till, innan vi for hemåt med vårt magra svampfynd.
Vi var ju rika på härliga upplevelser och en mysig förmiddag tillsammans.
 

Dagens citat:
 
Livet är kort;
le ömt mot dem som gråter,
ignorera dem som kritiserar
och var lycklig med dem som är viktiga för dig.
 
 
Nu önskar jag er en underbar dag, och skulle ni lista ut mitt hemliga svampställe så gör det inte mig så mycket - för det är ju inte så väldigt bra ändå.
Ska ni plocka svamp så lycka till!
 
Kram på er
Annika