Allmänt

Vid en liten fiskehamn ...

... fanns en liten vacker strand ...
 
Hej hej
En dag i förra veckan njöt vi av en tur till ett av de små fiskelägena här på Österlen.
Vi tog en tur till Vik. Nu på höstkanten när alla turister är hemma igen på sina jobb, så är här ganska tyst och öde.
Men jag gillar det där tysta och övergivna ganska mycket. Det där vemodet som rullar in över Österlen tillsammans med de första höststormarna. Jag älskar det.
Den här dagen var det bara några fiskare som "kom och gick". Några sjöfåglar skränade och höstens färger sprakade i mina ögon.
 

Jag tror inte jag kan se mig mätt på Stenshuvuds underbara siluett. Lika vacker från alla håll.
Ovanför mitt huvud cirkulerade en ilsken drönare. Jag tittade upp mot den lite då och då och log - jag vill ju gärna bli bra på foto ...
 

Vik är en liten, liten by som är så oerhört charmig med sina små pyttesmala gator. 
På vissa ställen är där så smalt och trångt att man kan lyckas riva ner någons hängränna om man inte ser upp när man svänger med en för stor bil ... Ja, det kan hända alla (har i alla fall hänt mig)
 
Ca 7 km norr om Simrishamn hittar man denna charmiga by.
Med den lilla hamnen som ser ut ha varit med i många generationer, och den  känns så genuin och äkta på något vis.
 

Jag och Stefan njöt av den salta doften från havet och stannade där en bra stund, innan vi for vidare.
På landsvägen vid Viks infart, gjorde vi åter ett stopp för att köpa med oss en påse päron hem. Lokalt odlade och en smak i världsklass.
 

Över mitt förstånd
Nu när trädgårdsäsongen snart var över så hade jag bestämt mig för att försöka vårda min naglar lite mer.
Bort med de tråkiga sorgkanterna som jag aldrig lyckas klara mig utan, trots att jag investerat i de bästa trädgårdshandskarna som finns.
Ett nytt nagellack i en underbar färg fick det bli. Flera lager lack. Precis samma metod som när man målar om sina fönster. Jodå, jag vet - underarbetet är viktigast. Och såklart torktiderna. Allt det där kan jag, efter min tid i bygghandeln.
Tjusigt blev det ...
 

Men nej!! I ungefär ett helt dygn höll jag mig fin, innan det såg ut såhär ....
 
 
Ja sånt är livet. Vissa människor ska kanske helt enkelt inte ha nagellack, vad vet jag?
Men jag har i alla fall fått lite uppmärksamhet på Blogg.se. Där skrev de i förra veckan om mig och att de gillade ett av mina inlägg.
Sånt blir jag såklart lite extra glad för. För så är det såklart - lite uppmuntran och beröm ger extra energi.
Då gör det väl inget att naglarna är lite "chabby chick."
 
 
Just nu kan man nominera små och stora bloggare till årets stora bloggtävling.
Så, om någon vill, orkar och känner för det så blir jag såklart gärna nominerad.
Man kan göra det här.
 
 Dagens citat:
 
Jag tror att vi fått fötter
för att ständigt vandra
och ögon för att se allt
det vackra ...
 
Jag hoppas ni alla får en fin dag. Med eller utan fina naglar.
Kram Annika
 
 
 
#1 - - Anonym:

Vilken härlig natur i Österlen. Det lockar fram nostalgivibbar hos mig. Jag har även förmågan att slita bort lacket ganska så fort. Ett väldigt bra citat som delar med dig och även fina bilder. Jag hoppas du inte har något emot att jag tittade in på din blogg. Jag har dig som vän på IG/ kram

Svar: Självklart är du välkommen in på min blogg, det gör mig bara så glad. Åhhh då vill jag såklart följa dig med. En stor kram.
Annika Olsson

#2 - - Biggeros:

Jag blev anonym på min tidigare kommentar🤗

Svar: Härligt, då kikar jag in till dig med. Kram kram.
Annika Olsson

#3 - - EVELINA:

Låter som en härlig dag på Österlen, det har säkert sin charm när turisterna åker och det blir lugnare :) Min morbror bor i Skåne, så jag var dit med honom i december för snart två år sedan och i maj förra året. Gillade verkligen Simrishamn och byarna där nära :)

Jag har nominerat dig, lycka till nu! :D

Svar: Alla tider har sin charm och jag njuter av alla årstider. Åhhh jag bor ganska nära Simrishamn och älskar mitt Österlen. Fast jag drömmer om att få uppleva de norra delarna av vårt vackra land också. Du är gullig, nu håller vi tummarna för att någon av oss går vidare i tävlingen. Lycka till du också - jag håller mina tummar för dig tjejen! Kram.
Annika Olsson

#4 - - ingrid frej:

Hej Annika
Tack för fina höstfärgade foto
hösten är så lugn skön på något sätt
Kram
Ingrid

Svar: Jag älskar också hösten. Tiden då man kan ladda batterierna. Även adventstiden är en fin tid tycker jag, nu sedan jag plockat bort alla "måsten". Ha det fint och kram.
Annika Olsson

#5 - - Gunnel:

Så härliga bilder! Duktig du är på att fotografera. Spec bilden från Stenshuvud får mej alltid att längta hem till Simrishamn. Den är liksom ett riktmärke som man haft sedan man var barn.
Tack för en trevlig blogg och alltid lika tänkvärda citat:) Mvh Gunnel

Svar: Tusen tack Gunnel. Fotografering ligger mig varmt om hjärtat. Liksom vår kära hemtrakt. Och visst är det något speciellt med Stenshuvud. Kram och tack för fina ord.
Annika Olsson