Allmänt

Lika barn leka bäst.

Hejsan
Stämmer det egentligen? Det där med att man ska vara lika för att passa ihop.
Nja jag vet inte det riktigt.... det ligger kanske lite klokskap i det där...
Men det har ingenting med kärlek att göra. För kärlek kan uppstå mellan precis vem som helst...
Lika eller olika - det spelar ingen roll! Är man kär så är man!
 

Att lilla hunden Lykke älskar den stora svarta hunden Johnny, ja det råder det inga som helst tvivel på.
Hon fullkomligt dyrkar honom. Hon ser alltid till att vara där han är. Och jag misstänker att den där kärleken är ömsesidig.
 

Trots att Johnny är det största matvrak som Gud har skapat, och tillika en lömsk tjuv då ett tillfälle ges, så skulle han inte drömma om att stjäla maten för just lilla Lykke. Han har en väldig respekt för henne när det handlar om måltider. Ofta ligger han tätt intill henne när hon äter och får sig då och då ett argsint tjuvnyp i ena mungipan. Han kniper bara lätt ihop ögonen och står ut. Han är nöjd bara han får ligga nära och känna doften av hennes mat.
 
 
 Men så händer det att lilla Lykke vill mer. Mer än vad Johnny är karl till ....
Kanske tänker han då i sitt stilla sinne:
."auu nää for bövelen, nu får du vell tölla di lid kvinga"
 
(det är skånska och betyder väl ungefär: "ta det nu varligt min lilla duva")
 
 
Ja, när det kommer till hundavel så tycker jag att "lika barn leka bäst".
 
Frost och höstpynt
Jag tycker att det är så fint när man höstpyntar i sin trädgård. Ändå begränsar jag mina inköp av ljung och andra vackra höstblommor. Jag vet ju av bitter erfarenhet att det går så himla fort att alltihopa blir visset och tråkigt. Höststormar, frost, regn och rusk - allt det där är inte långt borta. Jag sparar hellre krutet tills det är tid för vårpyntet istället. Då har man mer möjlighet att njuta av det tycker jag.
Fast lite har jag förstås dekorerat i min trädgård.
 

Men, men den första frosten har redan varit här och nosat.
Årets första bilruta är skrapad i Gyllebo.
 

Dagens citat:
 
Jag är väldigt förtjust i
äkta människor.
Människor som säger
vad de menar och menar
det de säger.
Inget hittepå, inget fluff
och ingen falskhet.
 
Visst är det så sant så. Även om sanningen är obekväm och skaver ibland, så är en lögn mycket värre.
Men det kan vara väldigt svårt att alltid vara ärlig. Att säga sin åsikt eller att såra någon med en obekväm sanning ...
Usch, ja - det där kan jag tycka är jobbigt, för inte vill jag göra någon ledsen. Ändå vill jag vara ärlig. Svårt, eller hur?
 
Jag önskar er en fin måndag och en stor kram.
Annika