Allmänt

Tjuvstartat på Mårtensafton.

 
Hej hej
Oj vad dagarna rullar på.
Livet går sin gilla gång, med alla sina småbestyr, tankar och guldstunder.
 
I morgon är det Mårtensafton. Det är en viktig afton att fira - särskilt om man som jag är en matglad skåning.
Vi brukar köpa oss en gås till Mårten, men eftersom vi nu bara är två i hushållet fick det bli vanlig kyckling.
Inte heller kunde jag vänta in rätt dag. I helgen åkte den feta majskycklingen så in i ugnen.
Mmmm .... det är så himla gott med allt som hör till. Brysselkålen var slut, men det är annars ett givet tillbehör.
 

Rikti mad.
-"Kyd, panntofflor å tjuck sås - di e rikti mad forr en karr" ...
Det där är skånska och betyder ungefär att gåsamiddag är en fin och mättande anrättning.
 
 
Nu skulle det visa sig att min "Lillegåsamiddag" skulle komma att bli tämligen ensam.
Den mysiga stund jag trodde jag skulle få med min andra hälft blev en ensam tillställning med bara mig själv.
Det gör alls ingenting. Jag korkade upp en sådan där liten flaska rödvin som jag har på lager och avnjöt flygfäet i lugn och ro. Allt medan sex par ögon stirrade lystet på varje munsbit jag tog.
När Stefan anlände hem efter en kall vildsvinsjakt smakade det nog ganska bra med "rikti mad" i magen även för honom.
 

Här i Skåne ordnas det riktiga gåsamiddagar runt om på de lokala restaurangerna. Såklart med svartsoppa som förrätt och äppelkaka till efterrätt.
Det är så himla gott!! ... allt utom soppan då förstås ....
 
En gåsamiddag jag aldrig glömmer, var den gången då jag deltog som "Herr August Torraa". En middag då jag var ung och gick på något så fantastiskt som på en Lanthushållsskola i Tollarp. En galet, rolig tid!
Kanske ska jag blogga lite om det någon gång ...
 
(Här på väg att avnjuta den feta gåsen - festklädda och fina)
 
 När man satt i sig en så stor och bastant middag så krävs det att man gör av med lite kalorier nästa dag.
Såklart blev det några varv runt sjön.
 

Oj oj vad det är gott om kottar i år. Om det betyder sträng vinter, eller så, det vet jag inte. Men jag tror att det betyder att alla ekorrar blir mätta och glada i alla fall.
 

En som inte blev glad när vi kom hem, det var jag.
Någon hade grejat med en av mina blommor ...
Och det var bara att ta fram städattiraljerna och fixa undan allting.
Nåja, så blev det städat och fixat i ett naffs!
Det finns inget ont som inte har något gott med sig.
 

Dagens citat:
Lev sju dagar i veckan!
Sluta gå och vänta till helgen.
Gör i stället dina veckodagar till högtider.
Öppna det fina vinet en tisdag,
använd bästa servisen en onsdag
eller gå på bio en torsdag.
 
I morgon är det fredag och Mårtensafton. Passa på att fira det lite extra.
Gör en klassisk gåsamiddag - det är så ljuvligt gott.
Eller köp en pizza med kycklingfilé, det går också fint.
 
Vi får se, kanske blir det något extra gott även här.
En härligt go skånsk tocke, kanske ... det betyder stekt tupp, och är riktigt gott det med. Och då ska jag se till att ha laddat med färsk, fin brysselkål.
Ha en fin dag.
Kram Annika
 
 
.
 
 
#1 - - Amanda:

Jaaa! Jag vill ha ett inlägg om din tid i tollarp!

Svar: Haha ... det ska jag ha i åtanke gumman.
Annika Olsson

#2 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Men alltså åh vad all mat såg god ut!

Svar: Åhhh tack! Önskar dig en fin dag med något riktigt gott till middag idag. Kram.
Annika Olsson