Allmänt

Piffat till håret och bakat mjuk pepparkaka.

Hej hej
Hoppas ni alla har det bra och mår finfint.
I veckan har jag hunnit med lite sånt som man måste ta sig tid till mellan varven. Som att gå till frissan till exempel.
Att klippa sig får man göra på betald arbetstid - eftersom håret växer på arbetstid.... ja, det har jag fått lära mig av en kär gammal arbetskollega som genom åren bjudit mig på så många skratt! Tack för det kära H.H.
Nåväl kort och ljust blev mitt resultat.
 
(Fotograf: Stefan Hantverkarn Olsson)

Min syster har alltid påpekat att jag aldrig förändrar mig. Att jag alltid har haft samma frisyr i precis hela livet.
Och det är tråkigt har jag fått höra ...
Kanske jag inte gör sådär drastiska förändringar alltid - men lite skillnad har det väl blivit.... åtminstone kortare.
Mitt hår är ganska enkelt. Det bara finns där och jag gör sällan så mycket med det, mer än tvättar det då det behövs såklart, klipper och lite ljusa slinger.
 

Tänk förr, när jag var liten, då åkte damerna till frisören och "fick håret lagt".
Jag vet egentligen inte riktigt vad det där innebar. Kanske fick det sitt hår stylat och fixerat med spray ...
så det liksom låg där det låg sedan ... Högt och hårt.
 
Japp tiderna förändras. Nu ska man sätta i hårförlängning både här och där, samtidigt som generande hårväxt på andra ställen måste tas bort permanent.
 
Nog om hår!
I veckan har Stefan samlat ihop alla utemöbler som vi alltid förvarar under en jättestor presenning över vintern.
Det funkar bra, även om det inte är så snyggt.
 
 
Undertiden passade jag på att baka en enkel kaka till kvällsfikat.
En helt vanlig hederlig gammaldags mjuk pepparkaka fick det bli. Ibland blir jag så trött på att allt ska konstras till så mycket. Nytt och modernt. Kul ibland såklart. Men det enkla är oftast det goda, tycker jag.
Mitt recept kommer från boken "Sju sorters kakor" och heter Prästgårdens Pepparkaka..
 

Dagens citat:
Lita inte på allt du ser.
Salt kan vara förvillande
likt socker ibland.
 
Ha nu en riktigt härlig helg.
Kram Annika
 
 
 
 
#1 - - Yvonne i Järrestad:

Du är fin, hela du, och det allra vackraste hos dig är ditt leende! Du blev bra i håret tycker jag. Själv har jag låtit mitt hår växa de sista åren. Jag trivs så, men min mamma tycker det är för långt..! Ack ja!
Vi tycks få en klar och fin lördag. Må så gott! /Yvonne

Svar: Åhhh tack, det var fint skrivet. Du ska ha ditt hår precis som du själv vill. Långt hår ger ju så många möjligheter. Ha en fin dag och hoppas du njuter av vår fina höst. Kram.
Annika Olsson

#2 - - Anonym:

Jag tror de använde "läggningsvätska" i håret (något som luktade starkt) och sedan hårspolar/ papiljotter och så blev håret lockigt och vågigt på min mormor.
Ditt hår blev fint i alla fall 😊

Svar: Ja just det ... nu minns jag den starka vätskan. Åhhh gulliga du. Tack.
Annika Olsson