Allmänt

Saknad fågelsång i år.

Hejsan.
Hit till Gyllebo brukar en hett efterlängtar fågel återvända varje år. Näktergalen.  Någon gång i början av maj månad brukar han komma hit och sedan sjunger han nätterna igenom, ända fram till midsommar. 
Vi brukar ha sovrumsfönstret öppet och jag bara älskar tonerna som förgyller de ljusa sommarnätterna.
I år är här tyst och tomt. Han måste ha flugit vilse det här året, vår sovrumsnäktergal.
Istället har jag roat mig med att smyga på en annan gaphals. En ensam trana som vankat runt i kohagen och ilsket skriket de senaste dagarna. Kanske kallar han på sin fru?
En skygg herre är det. Trots att jag låg och tryckte i en snårig buske fick han syn på mig direkt och flög iväg hals över huvud iväg mot skogsbrynet.
 

I en av våra holkar har paret svartvit flugsnappare gjort sig hemmastadda.
Varje dag ser jag hur de flyger ut och in. Troligtvis inreder de sin första lilla lya inför sin väntande tillökning.
 

En annan fågel som hittat hit är björktrasten. De senaste dagarna har jag lagt märke till ett par som trippar runt på gräsmattan och förmodligen letar efter daggmask. En ganska vacker fågel tycker jag.
 

Dagens citat:
 
Det är väldigt lite som kan
fungera i ditt liv om inte du
också fungerar.
Just därför måste du alltid
ta hand om dig själv först,
för att få det andra
att fungera.
 
Jag hoppas ni har en skön, ledig lördag framför er.
Min lördag går lite i hemlighetens tecken ....
Kram Annika
 
 
 
 
#1 - - Görel:

Dagens citat brukar alltid Jörgen säga till mig :)

Svar: Åhhh ... ja det stämmer så bra.
Annika Olsson