Allmänt

Lata sommardagar och helstekt gris i Smedstorp.

Gomorron
 
Åhh visst är det ljuvligt med sommar! Lata morgnar när man kan tassa ut i solen och bara njuta.
Jag älskar det.
 

Jag har en jättestor, underbar ros som blommar för fullt just nu. Den doftar ljuvligt.
På kvällen lyser de små gulvita blommorna som pärlor i skymningen.
 
 
Sidan om rosen har jag ett land med lite bärbuskar och hallon. De senaste åren har jag slarvat med det där landet, eftersom vår stora svarta hund, Johnny, totalt förstör allt det roliga med odlingen. Han äter upp rubbet, innan vi får en chans att skörda något för egen del. Han river dessutom sönder hela grenar och förstör. Allt det där gör han i smyg när vi inte uppmärksammar honom, han vet ju att det är förbjudet.
Ja, så tillsvidare får det vara lite misskött i hörnan med den ljuvliga rosen.
 

Det gör inte så mycket att jag inte kan odla ätbara saker just nu. Vi har ju fantastiska små ställen att handla närodlat på. Alldeles i närheten.
 
 
Min yngsta lilla dotter har varit här några dagar.
En morgon startade hon med gräddtårta till frukost. Ja, där är faktiskt ingen lag på vad man får och inte får äta till morgonmat.
 

Vi har varit i Smedstorp och ätit helstekt gris. Sååå gott!
Det arrangeras varje år. Kvällen före sin traditionella marknadsdag. När alla knallarna förbereder sina stånd och iordningställer för sin loppmarknad. Helstekt gris har de haft där i säkert tjugo år nu, tror jag.
En så mysig tradition som bara tycks växa för varje år.
Jag är lite kär i byn Smedstorp. Det är mina tösers bardomsby. Där är de födda och har gått i skolan. Jag spenderade nog 15 år av mitt liv i denna by och jag trivdes ypperligt där. Fantastiska år ... men livet ändrar sig och byter riktning, och nu älskar jag mitt Gyllebo såklart!
Tack "Smisstorp" ♥
 
 
För många är det nu semester och lata dagar. Stefan Hantverkarn AB har nu semesterstängt och jag och Stefan har också lite ledigt. Min vecka startar dock med den sista skördens fakturor och räkningar, men jag har ingen tid, ingen klocka. Härligt.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
 
En dag kommer du
att se tillbaka på
ditt liv och inse
att du oroade dig
för saker som inte
betydde ett skit.
 
Hoppas ni har det bra och njuter av sommaren, oavsett hur moder jord bestämmer att väder och vind ska vara.
Oroa er inte. Varje dag får ta hand om sina bekymmer.
 
Kram på er
Annika
 
(p.s fotona på en nymorrnad "mig" är tagna av Emmy Henriksson)