Allmänt

Body Worlds Hälsa - naknare än nakna.

Kära Blogg
Jag vill börja med att VARNA! Om du känner att du är en person som inte vill se döda människokroppar på bild, eller är känslig över huvudtaget ... sluta då läsa mitt inlägg nu!
Jag har varit på Body Worlds utställning i Malmö, och där för andra gången i mitt liv sett den alldeles fascinerande mässan om vår människokropp gjord på riktiga donerade människokroppar. Men mer om det längre ner.
 
Först lite hundsnack ... 
Jag har haft en tredje liten pomme här på besök. Lilla Snowie.
Det blev triss i färger och stort A i uppförande.
 
 
Det var en frusen lördagsmorgon jag vaknade upp till.
 

Så var det dags för Body Worlds utställningen i Malmö. För andra gången fascinerades jag över våra kroppars otroligt snillerika sammansättning. Hur allt är uträknat och hur allt bara fungerar inne i oss alla. Oavsett hur vårt yttre ser ut och hur vi är formade, så är alla våras kroppar så oerhört fantastiska. Vi alla borde älska dem precis så som de är. Vi borde vårda och sköta våra fina, underbara kroppar, så de fick de bästa förutsättningar att ge oss alla det liv vi är skapta för
Älskade kropp ♥
 
Nu följer en rad fotografier från utställningen. Dessa bilder har jag frågat och fått tillåtelse att ta.
Kram och Hejdå till er som inte är intresserade.
 

Eftersom jag själv går med ständig nervsmärta i länd/höft och ljumskar, la jag lite extra tid på att granska det otroliga spindelnät av nerver som strålar ut från ryggraden, genom bäckenet och ner i benen. Särskilt den stora ischiasnerven la jag märke till. Så mycket tjockare än vad jag hade föreställt mig. Inte konstigt att det gör rejält ont mellan varven ...
 

En avdelning handlade om stroke och alzheimers sjukdom. Särskilt berörd blev jag av Ronald Reagans öppna brev till sina landsmän. Inte visste jag att han var en av de som drabbats av denna sjukdom.
 

En annan intressant avdelning för mig var den om njurarna och vårt urinvägssystem.
 

Matsmältningssystemet var också en avdelning som fångade mitt intresse lite extra.
 

Att få möjlighet att kika in i en människokropp såhär är så väldigt intressant tycker jag. Det är något vi alla bär med oss, men sällan skänker en tanke på. Det ska bara fungera, tycker vi.
Utställningens sista avdelning visar en skivad människokropp, där man förbluffas över hur allting kan få plats. Så fiffigt uträknat på millimetern. Amanda kommenterade det hela med att häpet utbrista, "jag fattar inte hur en hel pizza ibland kan få plats"!!
 
Den mest fantastiska avdelningen var den om vår skapelse. Där fick man se foster och babysar i alla fosterstadier upp till 7 månaden. Detta ville jag dock inte fotografera, utan det tog jag tyst och stilla, med förundran och vördnad inför livet, bara tacksamt del av. 
 

 
Mer om mässan kan man läsa här:
 
Efter det var jag och Amanda vrålhungriga.
Det blev Jensens Böfhus och sedan shopping på Emporia.
Med en nyinköpt 70-tals utstyrsel i riktig Nalle Puh stil hyllar jag livet och min underbara kropp.
 
 
.Dagens tänkvärda:
Om hundra år kommer
Facebook vara fyllt av
döda människor.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
#1 - - Görel:

Spännande :) Får se om jag kan locka med ngn dit!! Kram

Svar: Åhhh, det var sista dagen i Malmö igår. Nu flyttar utställningen vidare ut i världen och nästa anhalt är Norge. Kanske kommer den nära oss igen .... för 7 år sedan såg jag den i Köpenhamn. Fantastisk är den! Kram kram
Annika Olsson

#2 - - Anonym:

villken fin dress du köpt, och vilken trevlig utställning

Svar: Åhh tack, rena fyndet. Skulle kostat 350 kronor och jag fick den för 99 kronor. Hahaha ... tyckte att den var galen. Utställningen är fantastisk tycker jag.
Annika Olsson