Allmänt

Från hela mig till Er Alla - En Riktigt God Jul.

Hejsan.
Jag vill bara titta in lite och önska er allihopa en riktigt God Jul.
Egentligen är den här kvällen den allra bästa på hela julen. Lillejulafton! Den där förväntansfulla och mysiga kvällen när julen liksom är på topp, när man ännu har allting framför sig. Den känns så hemlighetsfull, förväntansfull och härlig på alla vis.
Det är lite som om alla människor plötsligt blir lite, lite snällare och gladare. Det gillar jag.
 

Till och med vår sure katt Felix verkar bli lite gladare och snällare så här på dan före doppardagen.
 

Kanske beror all den här snällheten på alla julklappar som förväntas. Som om barnasinnet kryper på och trollar lite med människor.
På tal om julklappar så kom vår lantbrevbäraren en dag och tutade så hela Gyllebo kunde höra henne på långt håll.
Det var ett paket som jag skulle skriva på. I ögonvrån kunde jag allt se att den lille lådan kom från Australien.
Jösses så glad jag blev. En liten tår trillade på min kind, när jag försiktigt öppnade lådan. Alltså, min lilla Emmy hade skickat en låda fylld med små julklappar hem till alla i sin familj. 
Nästan samtidigt kom ett julkort som var stämplat i Saskatoon, Canada. Det var min andra dotter Andréa, som skickat det. Visserligen lär det där julkortet ha ett helt år på nacken, men det gör inget. Jag blev så himla glad för det ändå. Älskade ungar ♥
 

På firman har vi haft julavslutning. Jobben avslutades eller pausades för några dagars julledigt.
Innan vi skildes åt allihopa samlades vi på firman för att grilla en korv i all enkelhet.
Sicket skönt gäng!! Man blir ju bara glad av dessa pågar.
 

Ungdomarna passade på att julstäda lite i lunchrummet. Någon hade lite pyssel med att gjuta stora betongplan som skulle vara till trappavsatser till ett stort bygge på Österlen. Ett jobb som kräver sin yrkeskunnskap.
 

Inte nog med att det här är väldens bästa hantverkargäng, de är världens snällaste också.
En stor vacker julgrupp var deras julklapp till oss. Och det finns ju inget bättre än blommor.
Tack "våra pågar"!!
 
 
Såklart hade jag funderat ut små julklappar till dem också. Det är då inte det lättast måste jag säga.
Jag försöker variera mig och välja saker som jag vet kommer till nytta.
I år blev det de ljuvligaste sängkläder.
Jo, jag vet, för i år tyckte jag att Stefan också var värd en julklapp och han hade tjuvöppnat sin!
Såklart har jag och Lykke redan provat, och jag kan intyga, man sover som en stock!
Hoppas pågarna också blir glada och att de kommer att sova gott i jul!
 
 
Kvällens citat:
 
Det är inte tomten
eller Jesus som gör julen,
det är mammorna.
 
Med en varm tanke till min egen mamma i himmeln och alla andra mammor i världen tackar jag för de fina jultraditioner och minnen jag fått i gåva från henne.
Tack alla mammor, det är ni alla värda en dag som denna.
En annan tanke jag ofta har såhär på julen, det är en tanke på de barn som faktiskt inte får den där mysiga julen som alla barn förtjänar. Alla barn som lever i trasiga familjer, med droger och andra problem.
Jag kan inte låta bli att skänka alla dem också en tanke.
 
Ha en fin kväll.
Kram Annika