Allmänt

Alla fotografier ...

Gokväll
Snart har ett helt år gått och vi står i startgroparna för ett alldeles nytt härligt år.
Då i början av januari är det så mycket som ska göras och fixas.
En sak som jag alltid brukar se till, det är att mina fotografier för det gångna året blir noggrant sparade på externa hårddiskar.
 

För snart tio år sedan fick vi en datorkrasch, och det var då inget kul alls, måste jag säga. Backupen som varje kväll automatiskt satte igång, hade inte fungerat  visade det sig.  
Den gången lyckades vi få allting tillbaka. För 25.000 kronor reparerades den trasiga hårdisken med begagnade reservdelar från andra sidan jordklotet. Läsarmar, tunna som klyvda hårstrån, ersattes och våra bilder och bokföring kunde sedan räddas. Sedan dess är jag noggrann.
 

Även om jag alls inte är någon proffsfotograf, så är jag rädd om mina bilder. Många foto bär på minnen, minnen som varit borta om jag inte haft mina bilder som påminner. Andra foto är jag stolt över att jag lyckas fånga. Ögonblick och vackra naturbilder.
 
 

Se till så ni har era bilder tryggt sparade.
Inte bara på ett ställe!!
För så här är det ... det är inte OM hårddisken, USB-minnet eller CD-skivan går sönder, utan NÄR den går sönder. För allting går tyvärr sönder, förr eller senare.
Jag har alltså alla mina fotografier sparade på tre olika hårddiskar (för säkerhetsskull) Exakt samma bilder på tre olika ställe.
 
 
Nu kan man även ha sina bilder och andra viktiga dokument på det såkallade "molnet". I år ska jag sätta mig in i det där lite.
Jag hatar egentligen teknik, men så älskar jag fotografier så då måste jag ju lära mig lite ...
Varje år gör jag ett par fotoböcker av de bilder jag tycker bäst om från det gångna året. Inget är väl så roligt som att kika på foto i en riktigt bok!
 

Mitt tips till er är alltså, se till att spara era käraste bilder.
Och använd både livrem och hängslen!
 
Ha en fin kväll
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
#1 - - gerd:

Jag förstår Annika bilderna är verkligen fina. Vår ordförande har pratat om molnet. Han skulle lägga in de till mig efter nyår,Kra Kram.

Svar: Tusen tack. Molnet är nog bra, jag ska också kolla på det. Kram.
Annika Olsson

#2 - - Gunnel Larsson:

Hejsan:) Precis vad jag behövde vila ögonen på. Dina helt fantastiska bilder! Dessa var magiska och till det dina positiva texter och små klokheter som får mej att fundera ett slag.
Tack!
Jag önskar dej ett Gott Nytt År och så önskar jag att vi får ta del av ditt bloggande även 2018.
Kram Gunnel

Svar: Tack för dina ord. Bloggen fortsätter allt än ett tag. Jag önskar dig också ett gott nytt år. Kram Annika.
Annika Olsson