Allmänt

Solrosornas tid hos Mandelmann.

Gomorron kära ni.
Jag älskar att ströva runt på Mandelmanns Gård på Djupadahl. Fast det vet ni nog redan.
Jag är ju ägare till "stammiskort" nummer ett, så jag får köra dit när jag vill, förutsatt att där är öppet såklart.
En dag förra veckan åkte jag och min dotter Emmy dit en sväng.
Åhhh ... nu börjar allting i köksträdgården blomma för fullt. Och alla solrosorna!
 

Den här dagen var där fullsmockat med folk och bilar.
Den söta killen i inträdet nickade igenkännande på mig när vi kom.
 

Där är verkligen förunderligt vackert i deras trädgård.
Och med en söt dotter så kan man liksom inte låta bli att knäppa bilder.
 

I dammen flöt ankorna förnöjsamt fram. De åt vattenkrasse allt vad de kunde, och hade inte alls tid att bry sig om alla besökare den här dagen.
 

För att skapa lite spänning i vardagen kan man balansera ut på en sned spång som Gustav har byggt där i dammen. Trots lite balanskonster för fotografen så klarade jag mig torrskodd den här dagen.
 

Det är verkligen härligt att se hur allting växer, slår ut och förändras där på gården. För varje gång jag varit där under sommaren ser det lite annorlunda ut. Ingen gång är den andra lik.
Nu börjat allting mogna. Äpplen, tomater och andra frukter.
 
 

Inne i växthuset där tomatdjungeln finns, där är doften tung av tomat, fukt och jord.
."som i farmors växthus", sa Emmy med eftertryck.
Så fantastiskt att bara strosa där.
 
 
Just den här dagen när solen tittade fram så blev det varmt och skönt där i dalen där gården ligger.
"Svitt i pälsen blev man", vilket är skånska och betyder att jag kände mig svettig och varm.
 

Så kom vi till solrosfältet.
Jag bara älskar solrosor!
Man förstår verkligen varför de heter just solrosor. Gula som solen. Vackra som rosor. Så vänder de sitt "ansikte" upp mot solen och liksom ler.
Om jag skulle varit en blommor, då önskar jag att jag varit en solros.
 
 
Jag gillar att de värnar om bina, där på Djupadahl.
Överallt svärmade de fredliga små bina runt och hoppade från blomma till blomma.
Utan våra bi, så är det ute med oss människor, så var rädda om dem hörrni!!
 
 
Så tackade vi för oss.
Såklart köpte vi med oss lite tomater hem.
Lika välgörande för sinnet som för smaklökarna.
 
 
Dagens citat:
 
Sunda relationer är som
blommor.
Ge dem tid och näring
så kommer de att blomma
i all sin prakt.
 
Tack för att ni kikade in här på bloggen.
Ha en fin dag.
Kram Annika
 
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Vilka fina döttrar du har ❤️