Allmänt

Grytjakt i min hembyggd.

Hej och gomorron.
I helgen fick jag följa med på jakt i min hembyggd. Mitt älskade Christinehof.
Det var maken min som blivit bjuden att följa med av sin käre jaktkompis. Så då kom jag också med på ett hörn.
Någon jägare är jag ju inte direkt. Jag kan egentligen bara skjuta med min Canon (och såklart med min pickadolla  - "Glocken" i militärerna.)
 

Det var grytjakt som stod på kvällens agenda.
Christinehofs arrendatorer var inbjudna för jakt och efterföljande korvgrillning.
Vi samlades på "Gården" vid Christinehofs slott.
 
 
Ute på gårdsplanen lekte jakthundarna och barnen, glatt och förväntansfullt.
Busiga hundar och ungar.
 
 
Alla blev tilldelade olika platser och gryt.
Jag skulle sitta i ett torn där chansen att fånga vildsvin och kronhjort på bild var ganska hög.
Såklart skulle det vara kul att fånga lite djur på bild, fast trevligast på hela kvällen var ändå att få träffa min "gamle" skolkompis Håkan. Han var sig på pricken lik från förr. Och undrar någon om det finns några rävar på Christinehof - så är där i alla fall två bakom hans båda öron ... Härlige Håkan.
 
Så måste det vara något av en trend där på Christinehof - det här med rutiga skjorter ...
 

Väl ute i mitt torn gjorde jag mig beredd att fånga alla vilda djur på bild.
 

På långt håll såg jag ett litet rådjur strosa runt i skogsbrynet.
 

Sedan satte det igång att skråla ..... Det var i en stuga ett stenkast ifrån mitt jakttorn där det tydligen var ett rejält party. Jag kunde höra hur det sjöngs snapsvisor och hurrade och väsnades.
Såklart vågade inga djur komma ut ur skogen när där var ett sådant fasligt oväsen och tivoli. De enda två som trotsigt vågade sig ut ur buskarna var två kärlekskranka harar.
 
 
Tillsist när det nästan var beckmörkt och jag skulle till att packa ner min kamera så hörde jag dem .... nöff, nöff, nöff.
Där nedanför mitt torn bökade ett helt gäng grisar runt. Några bra bilder gick det såklart inte att ta, fast det gör inte så mycket. Vildsvin har jag faktiskt sett väldigt många gånger förr i mitt liv. Man kan ju nästan säga att jag är uppväxt tillsammans med sådana här vilda svin ...
 

Sedan var det dags för korvgrillning.
Fem grävlingar och tre rävar hade blivit kvällens byte.
 

Tack Linus för att du bjöd med Stefan och tack för att även jag fick hänga med på ett hörn.
Och Håkan, tack för korven. Sååå kul att träffa dig.
 
Dagens citat:
 
Livet är att våga äventyret
eller ingenting alls!
 
Ha en härlig dag.
Kram Annika
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

fiina bilder som alltid.Men hur det i ihop jakt om man är djurälskare?
önskar dig en trevlig torsdag

Svar: Jag är uppvuxen med djur, natur och också jakt. Jag vill inte jaga själv och skjuta själv, men jag är införstådd med att jakten behövs. Jag älskar mycket riktigt djur, men jag tycker att det är hemskare att veta hur många av våra produktionsdjur har det, de som vi lägger på tallriken. Många av dem, grisar, höns ... har det riktigt dåligt och ingen rolig slakt. Mycket att tänka på när man börjar tänka .... Den här kvällen satt jag helt för mig själv ute i skogen med bara min kamera. Roligast så! Kram och ha en fin dag.
Annika Olsson

#2 - - Åsa:

det var jag som skrev innan blev lite för snabbt glömde namn

Svar: Kram på dig Åsa.
Annika Olsson