Allmänt

På besök i Yangtorp

 
Kära Blogg
Det är exakt ett år sedan jag körde på en svart katthona utanför Gärsnäs. Inte visst jag då att vi skulle få en ny familjemedlem. Den lilla kattungen hon hade i munnen var jag förstås tvungen att ta hand om. Att mata och se till att den fick ett bra liv. Hon fick namnet Judith.
 

På facebook försökte jag förtvivlat efterlysa en eventuell ägare till katterna, men jag förstod snart att det var vildkatter. Lilla Judith var full av ohyra. Loppor i pälsen och skabb i öronen.
Jag tror nog att fröken Judith är ganska nöjd nu med sin tillvaro här i Gyllebo.
Dagen till ära har Stefan byggt en bekväm ramp åt henne, så hon ska slippa hoppa upp till sängkammarfönstret om nätterna. Nu är det bara att spatsera in.
 

Morgonens hundpromenad gick på "åsstigen". En härlig stig genom ett underbart landskap. Johnny älskar den rundan! Kanske är det för där växer väldigt mycket vildhallon. Lite mindre bär, men de är mycket större i smak. Mums!
 
 
Jag har varit lite nyfiken på det där templet i Jönstorp. Det som ABBA-Frida var inblandad i på något vis. Nu kan man besöka det och även gå kurser där i Qigong. Vi bestämde oss för att köra dit, men först gjorde vi en paus på mitt älskade Christinehof. Home sweet home liksom ...
 
 
En liten bit utanför Björnastad mot Önneköp kom vi så fram till ett bygge som såg ut att ha hamnat helt fel, men ändå så otroligt vackert på ett märkligt sätt. Där ibland bondgårdar, betande kor, slöa hästar och bökande grisar låg det. Yangtorp!
Jag var inne och tittade och blev väldigt sugen på att lära mig mer om Qigong och kinesisk medicin. Kanske det blir en kurs där ... Stefan, som nog inte var lika intresserad av tempel och meditation, stannade utanför med hundarna. Han var fullt nöjd med att bli bjuden på glass innan vi for hemåt igen. Dålig konstruktion var det visst också, för det hörde jag att Stefan muttrade, när han gick där och knackade på fasaden. Svalor hade de i alla fall, där i Yangstorp, precis som vi.
 

När jag summerar dagen kan jag konstatera att det varit en helt underbar svensk sommardag. Vi avslutade med en köttbit på grillen. Jag tog ett glas vin. Det hör inte till vanligheterna, men jag har en sån där låda som jag öppnade när jag fyllde år, den där med tre apor.
 

Dagens kloka ord:
 
"Livet är ett eko
 
 
Det du sår, skördar du
Det du ger, får du
Det du ser i andra, finns inom dig själv."
 
Kram från oss och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Monne här😊 Kolla upp det där med kurser på Yangstorp, jag hänger på👍 Judits ramp är ju fiffig😊 Tack för fina bilder o att du delar med dig. Kram❤️

Svar: Absolut kan du hänga med till Yangstorp Monne. Jag vet redan allt. Vi hörs och kram kram po di.
Annika Olsson